Spektakl gościnny - Teatr Tańca KOINSPIRACJA

Tegorocznym gościem Melpomeny będzie poznański Teatr Tańca KOINSPIRACJA. Spektakl podzielony na dwie etiduy: 

Chochoły

Spektakl opisuje polską rzeczywistość, tzw. „Polskie Piekiełko”. Brak ciągłości historycznej Polski stworzył specyficzny rodzaj ludzi, którzy są niedouczeni, bez korzeni do których mogliby się odnieść moralnie i czerpać z nich pozytywne wzorce. Nie mogą znaleźć wspólnego języka na neutralnym gruncie. Porozumienie pomiędzy nimi jest tylko chwilowe i spowodowane najczęściej sytuacjami przełomowymi dla historii narodu. Wszystko to odbywa się w otoczce chamstwa, alkoholu i narodowej schizofrenii. Czy to prawdziwy obraz naszego społeczeństwa?

CHOREOGRAFIA: Adrian Rzetelski

MUZYKA: Arnold Dąbrowski, Uri Cane
TAŃCZĄ: Andrea Brendel, Paulina Grochowska, Dorota Michalak,
Bartłomiej Raźnikiewicz | CZAS: ok. 30 min.

 Inni.pl

Postrzegamy innych nie takimi, jakimi są naprawdę. Bazujemy na stereotypach, szufladkujemy ich według własnego oglądu. Spektakl pokazuje te różnice w postrzeganiu jednego człowieka przez drugiego oraz wynikające z tego nieporozumienia, antypatie i uprzedzenia.

CHOREOGRAFIA: Adrian Rzetelski

MUZYKA: Yann Tiersen, Apocaliptica

TAŃCZĄ: Andrea Brendel, Paulina Grochowska, Dorota Michalak,
Bartłomiej Raźnikiewicz
WSPÓŁPRACA: Magdalena Traciłowska | CZAS: ok. 30 min.

 

 

 

Wieczór Impro

 W czwartkowy wieczór zapraszamy na szczególny warsztat – „Wieczór Impro”. Pod tą tajemniczą nazwą kryją się improwizowane scenki, do których zaproszą was prowadzące całą imprezę – Agata Jasińska i Katarzyna Kicinska. Uczestnicy tego spotkania zostaną zaproszeni do wspólnego tworzenia krótkich improwizowanych scenek opartych na pewnym schemacie. Będą to m.in:

 - „Scenki z kapelusza”, gdzie zabawa będzie polegała na tym, że po rozpoczęciu imprezy publiczność zostanie proszona o zapisanie swoich pomysłów na różne scenki. Następnie kartki zostaną wrzucone do kapelusza, z którego w czasie gry będą wyjmowane. Zadaniem ochotników będzie odegranie owych scenek.

 - „Scena od tyłu” - Jak sama nazwa wskazuje, jest to po prostu improwizowana scenka, z tą zmianą, że jest grana od tyłu (zaczynając od ostatniej kwestii, a kończąc na pierwszej). Publiczność zostanie poproszona o podanie pierwszej kwestii, która zdefiniuje koniec scenki.

 - „Dwie kwestie” - W grze bierze udział trzech uczestników. Jeden z nich może mówić co chce przez całą scenkę, zaś pozostała dwójka może jedynie posługiwać się dwoma kwestiami, które otrzymała od prowadzących na początku zabawy.

 - „Hej tam na dole” – gra, w której główną rolę odgrywa narrator, który na bieżąco wymyśla historię. Zasada polega na tym, że narrator wprowadza do historii kolejne postacie ( osoby, przedmioty, zwierzęta, rośliny), w które wcielają się ochotnicy posłusznie wykonując polecenia narratora.

  „ Pomysł na to spotkanie zaczerpnęłyśmy z popularnego w USA programu „Whose Line Is It Anyway?”. Kierując się doświadczeniem polecamy te zabawy wszystkim instruktorom. Nasi podopieczni uwielbiają improwizowane scenki, ponieważ są one połączeniem tego co w pracy młodych aktorów jest najważniejsze – warsztat i niesamowity ubaw. Mamy nadzieję, że przyłączycie się do wspólnej zabawy” – mówią pomysłodawczynie.

 

Impro to forma teatralna, która pojawiła się w angielskim i amerykańskim teatrze w latach sześćdziesiątych XX wieku. Obecnie jest popularna na całym świecie. Opiera się na metodach pracy stworzonych przez Violę Spolin (szkoła amerykańska) i Keitha Johnstone’a (szkoła angielska). Buduje przedstawienie teatralne na oczach widza, wykorzystując między innymi różne formy improwizacji, techniki i struktury narracyjne oraz formy pantomimiczne.

Taka forma improwizacji jest używana w wielu szkołach teatralnych, ponieważ zwiększa kreatywność i możliwości twórcze studentów, integruje grupę, ucząc współpracy i reagowania na drugą osobę na scenie. Pozwala lepiej zrozumieć naturę widowiska teatralnego, którego aktor jest pełnoprawnym uczestnikiem i współautorem. Zwiększa świadomość ciała. Uczy struktur dramatycznych i pozwala na wykorzystanie ich w trakcie przedstawienia. Z tego względu jest interesująca zarówno dla aktora jak i przyszłego dramatopisarza. Z takiej szkoły teatralnej wywodzi się wielu znanych aktorów, m. in. Robin Williams i Alan Alda. Istnieje wiele nurtów teatru improwizowanego: krótkie i długie formy komediowe, musicale i improwizacja eksperymentalna.